Assalamualaikum pembaca blog Askrie Hishamuddin yang dikasihi. Memandangkan kita sudah sampai ke 10 malam terakhir bulan Ramadhan, eloklah kalau aku kongsikan satu artikel yang sangat berguna untuk kita bersama.
Antara amalan Nabi SAW apabila mendekati 10 malam terakhir Ramadan adalah:
1. Melakukan qiamullail;
2. Menggerakkan keluarga untuk solat malam pada malam itu;
3. Tidak mendatangi isteri (daripada melakukan jimak);
4. Mandi antara Maghrib dan Isyak;
5. Iktikaf dalam masjid.
Aisyah
meriwayatkan bahawa Nabi SAW tidak sentiasa melakukan ibadat pada 10
yang terakhir Ramadan dengan cara yang tidak pernah dilakukan pada waktu
selainnya. (Riwayat Muslim)
Dalam
hadis ini nabi memberikan penumpuan khusus kepada malam terakhir
Ramadan untuk merebut peluang mendapat lailatul qadar yang disifatkan
Allah dalam ayat ke-3 surah al-Qadar sebagai: “Lailatulqadar lebih baik
daripada 1,000 bulan.”
Demikian
pula dalam hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim, maksudnya:
“Sesiapa mengerjakan ibadah pada lailatulqadar kerana imannya kepada
Allah dan mengharapkan keredaan-Nya, diampunkan dosanya yang lalu”.
Diriwayatkan
al-Tabarani daripada Ali bahawa Nabi SAW mengejutkan keluarganya pada
10 hari terakhir di kalangan yang kecil dan besar dan yang dewasa yang
mampu melakukan solat.
Dalam
sesetengah riwayat apa yang sangat dituntut ke atas Muslim ialah
menggerakkan keluarga pada malam ganjil seperti 21, 23, 25, 27 dan 29
kerana mengharapkan lailatulqadar. Pada malam pilihan seperti ini, Nabi
SAW menurut riwayat Anas dan Aisyah, menjauhi hubungan suami isteri
untuk berada di masjid bertujuan melakukan iktikaf sama ada mendirikan
solat sunat, beristighfar dan sebagainya.
Persiapan
Nabi SAW untuk menghadapi iktikaf juga harus kita contohi. Ibn Abi
Ashim meriwayatkan daripada Abu Huzaifah Nabi SAW pernah mandi sebelum
beriktikaf dengan dilindungi Abu Huzaifah. Kemudian Abu Huzaifah mandi
dan Baginda menjadi dindingnya. Inilah sebabnya sahabat gemar mandi
setiap malam antara Maghrib dan Isyak sebelum ke masjid untuk iktikaf.
Ulama
Islam berbeza pandangan mengenai pelaksanaan qiamullail antara
menghidupkan keseluruhan malam ataupun sebahagiannya saja. Abu Jakfar
Muhammad Ali mengatakan Rasulullah menghidupkan sebahagian daripada
malam, bukan sepanjang malam. Demikian juga Imam al-Syafi’iy dan amal
ahli Madinah menyokong pendapat itu.
Ini
berpandukan hadis riwayat Aisyah Nabi tidak pernah solat malam hingga
ke Subuh tanpa berehat. Sesetengah ulama meringankan persoalan qiam
sehingga mengatakan seseorang dianggap melakukan qiamullail disebabkan
kesungguhannya bersolat jemaah Isyak dan Subuh. Ini berdasarkan riwayat
dalam al-Muwatthak daripada Ibn Musayyib yang berkata, maksudnya:
“Sesiapa yang menghadiri solat Isyak dengan berjemaah, sesungguhnya dia
memperoleh bahagiannya daripada malam itu.”
Dalam
riwayat daripada Imam al-Syafi’iy menyatakan: “Sesiapa yang solat Isyak
dan Subuh berjemaah, dia mengambil bahagiannya daripada bulan itu.” Ibn
Abi Dunya daripada Abu Jakfar Muhammad Ali meriwayatkan Nabi SAW
bersabda: “Sesiapa yang datang kepadanya Ramadan, lalu dia berpuasa
siangnya, solat Tarawih pada malamnya, menahan matanya daripada melihat
perkara haram, menjaga kemaluannya, lidah dan tangannya dan sentiasa
berusaha untuk solat berjemaah dan Jumaat, maka dia sudah memperoleh
lailatulqadar dan pahala Allah SWT yang tidak ternilai harganya.”
Ringkasnya
sekurang-kurang usaha membangunkan malam ataupun qiamullail untuk
mendapat kelebihan lailatulqadar ialah melakukan solat Isyak dan subuh
berjemaah bagi lelaki.
Bagi
wanita khasnya yang uzur kerana haid dan nifas, masih mampu memperoleh
lailatulqadar dengan melakukan ketaatan seperti beristighfar, berzikir,
berselawat, mempertingkatkan sedekah dan mengamalkan doa yang dianjurkan
Nabi kepada Aisyah iaitu: “Ya Allah sesungguhnya Engkau adalah Tuhan
yang maha pengampun, Engkau gemar memberikan keampunan, maka ampunkan
aku.”
Dalam
tafsir Hasyiah al-Sawiy ‘alal Jalalain, al-Sawi berkata, doa paling
penting yang dituntut ke atas kita mengamalkannya adalah memohon
keampunan dan keafiatan seperti disarankan Nabi SAW.
Dalam
zikir, kita mengucapkan: “Tiada Tuhan melainkan Allah yang sangat besar
kemurahan-Nya, lagi sangat pemurah. Maha suci Allah SWT, yang memiliki
tujuh petala langit dan Tuhan yang memiliki Arasy yang maha agung (tiga
kali), maka sesungguhnya dia sudah mendapatkan lailatul qadar.”
Selain
itu, sebagai tambahan bagi lelaki dan perempuan yang inginkan
lailatulqadar terdapat amaran tegas daripada Nabi SAW seperti riwayat
Ibn Abbas bermaksud: “Sesungguhnya Allah akan memerhatikan orang beriman
daripada kalangan umat Nabi Muhammad, lalu dimaafkan bagi mereka dan
dirahmati melainkan empat golongan iaitu peminum arak, penderhaka ibu
bapa, orang selalu bertengkar dan orang memutuskan silaturahim.”
No comments:
Post a Comment