Monday, July 18, 2011

Stok dah habis tapi permintaan makin banyak!

Susah betul lah jadi sales person ni. Memang perlukan tahap kesabaran yang tinggi. Kena pandai susun strategi, kena berani ambil risiko, kena banyak berkorban masa, tenaga, dan sebagainya.

Mula-mula aku ingatkan ikan pekasam orang tak pandang sangat. Dengar je aku jual ikan pekasam ramai yang terbahak-bahak gelak. Itu mula-mula. Lepas aku start jual ikan pekasam, yang gelak terbahak-bahak tu lah jadi regular customer aku. Aku pulak gelak terbahak-bahak.

Itu lah orang kata, what you give, you get back. Okay, taknak cerita pasal orang yang gelak terbahak-bahak tersebut. Sekarang ni stok ikan pekasam takde. Supplier ikan pekasam tak keluarkan banyak stok minggu ini. Jadi, sepanjang minggu ini, aku cuma duduk diam je. Takde barang yang nak dijual. Cuma, aku kena fikir produk apa yang terbaik untuk aku jual bagi subjek Sales Planning & Operation ni.

Rakan serumah aku suggest aku jual Jerslin Power Oil, ada rakan sekelas aku pulak suggest aku jual perfume dan jugak Al-Quran, kira joint venture dengan dia. Ada jugak rakan sekelas aku suggest aku jual kasut perempuan. Banyak pulak aku dapat suggestion. Sekarang ni tak tahu nak pilih produk yang mana satu yang nak dijual.

Berbalik pada ikan pekasam tadi, tiba-tiba minggu ni ramai pulak la yang cari aku, ada yang nak order empat bungkus, ada yang nak order tiga bungkus, penat aku nak bagitahu sorang-sorang yang ikan pekasam kehabisan stok minggu ini.

Ada yang mengeluh, ada yang kecewa, macam-macam lah. Sampaikan aku sendiri tak tahu nak buat macam mana dah.

3 comments:

Eyka said...

eyka pon nak tempah gak la asri :)

kalau ade stok eyka nak sebungkus je..nak rase..nanti kalau bole pas je kat malin..nanti eyka bayr..hee:)

Askrie Hishamuddin said...

okay eyka, nti kalau da ade stok baru, asri inform okay!

Eyka said...

okeyy..hee:)