Monday, April 18, 2011

Kenapa setiap blogger WAJIB buat segmen?

Assalamualaikum, tak jawab dosa, masuk api neraka. hikhik. Baiklah, para blogger yang dihormati, entry kali ini aku nak berkongsi dengan korang pasal setiap blogger wajib membuat segmen di dalam blog.

Aku yakin kebanyakkan blogger sekarang ni menulis blog bukan untuk mencari kenalan semata-mata, kalau nak mencari kenalan, facebook kan ada. Add la seberapa ramai kenalan yang boleh. Okay, aku rasa alasan nak mencari kenalan dalam berblogging sangatlah tak releven buat masa sekarang ni.

Dunia blog sekarang dah lain. Tak macam dulu lagi. Kalau dulu, menulis blog sebab nak mencari kenalan mungkin boleh diterima pakai. Tapi sekarang ni, kebanyakkan blogger menulis blog sebab nak income melalui blog. Siapa setuju, sila angkat tangan macam saya (gaya Usop Wilcha). Aku tak cakap semua blogger, tapi kebanyakkannya. Sila bezakan.

So, kalau nak dapat income, perkara yang harus dititikberatkan selain update blog setiap hari, setiap masa, setiap saat adalah unique visitor yang jenguk blog kita. Ya, perkara ini sangat perlu dititikberatkan. Semakin ramai pengunjung yang datang, semakin banyak income yang kita akan dapat. (tetiba teringat subjek sains, hipotesis)

Jadi, apa kaitannya dengan segmen? Seperti yang kita semua sedia maklum, apabila kita membuat segmen contohnya seperti Segmen Jom Join Bloglist Pilihan Askrie Hishamuddin, secara tak langsung pengunjung yang join segmen tersebut akan membuat publisiti tentang blog kita kat dalam blog diorang. Apabila pengunjung lain membaca entry tersebut di dalam blog diorang, secara tak langsung jugak kemungkinan besar pengunjung tersebut akan turut join segmen yang kita anjurkan. Kalau diorang tak join pun, at least diorang akan datang jenguk blog kita dan membaca entry di dalam blog kita.

So, get my point? As a conclusion, segmen adalah antara penyumbang terbesar dalam blog kita selain entry yang kita tulis untuk menarik perhatian para pembaca.

Renung-renungkan dan selamat maju jaya!


2 comments:

Zik said...

Wa'alaikumussalam.

aku rasa wajib ke tak, aku rasa tak kot?? masih ada cara lain lagi untuk menarik perhatian pembaca.. memang betul ia penyumbang terbesar,

sebolehnya kita buat blog pilihan tuh lain dari yang lain..,sesuatu yang boom bila segmen blog yang direview tuh untuk datang ke blog kita, perlu ada nafas yang baru..

ini hanya pendapat jer... k..

Askrie Hishamuddin said...

@zik, segmen blog pilihan tu kan sebagai CONTOH je.