Wednesday, August 24, 2011

Kad raya!


Kalau zaman aku kecik-kecik dulu, punyalah berpusu-pusu dengan budak-budak sebaya aku (umur 8-15 tahun) kat kedai buku duk belek-belek kad raya.

Ingat lagi, kalau duduk kat asrama dulu, (form1 - 3) aku buat bisnes jual kad raya dekat member-member, siap buat delivery kad raya lagi. Beli banyak-banyak lepas tu mark up sikit dua tiga puluh sen. Biasalah, zaman sekolah menengah dulu, seronok-seronok je berniaga, tambah-tambah duduk asrama, apa nak buat kan? Berniaga je lah. Agak untung jugak lah jual kad raya ni. Waktu prep je merayau pergi kelas ke kelas jual kad raya. Memang seronok gila masa tu.

Belum raya lagi dah dapat banyak collection duit raya. Tapi itu dulu lah, sekarang mana ada orang pakai kad raya dah. Budak-budak umur 8 tahun sekarang pun dah ada handphone. Handphone canggih-canggih pulak tu. Sekarang ni wish selamat hari raya pun pakai handphone je.

Aku tak rasa pakai kad raya dah tak releven sekarang. Tahu tak kad raya tu sangat sentimental value. Boleh buat collection, kad raya yang aku pernah dapat masa aku umur 10 tahun dulu pun masih ada lagi tersimpan kat almari rumah aku. Bila baca balik kad raya tu, tiba-tiba secara tak sengaja air mata boleh mengalir. Betapa rindunya aku masa saat itu.

Tapi sekarang, kalau send guna sms je, berapa lama je pun boleh tahan sms tu. Tak sampai sebulan DELETE FROM INBOX. Okay, sia-sia je membazir kredit forward message kat orang yang tak pandai menghargai sesuatu.

No comments: