Thursday, February 9, 2012

BOIKOT KFC! LOL


Whatever it is, customers is a KING! Customers is always right! In an organisation, customers is our priority. Sepatutnya pekerja-pekerja kena diberikan training dan jugak orientation. Dan setahu aku, pekerja KFC sepatutnya diberikan training sebelum diorang boleh start kerja. But, based on this video, aku tak pasti sama ada pekerja-pekerja KFC di atas diberikan training atau pun tak sebab diorang sendiri tak boleh nak handle customers dengan baik. Please, kalau tak bersedia nak berdepan dengan customers yang banyak kerenah, jadi je tukang sapu sampah ke garbage collector ke or else kerja yang tak melibatkan dengan kerenah customers. This is based on what I've learned dalam course Business (Marketing).

By the way, kalau pekerja cina dan india, rasanya tak payah bagi training pun diorang dah tahu macam mana nak handle customer dengan baik. KALAU DAH MELAYU TU, MELAYU JUGAK LA.

12 comments:

Dya Nadiah said...

Yes, certainly true. Consumer is always right . But there's sometimes what you see is not describing the truth situation . Maksudnya, kita hanya tengok masa pergaduhan. Kita tak tahu pucuk pangkal cerita. Apa komunikasi yang berlaku antara workers & customer . Maybe worker tu yang take serious sbb stress . Tak pun, customer mybe ada menghina workers tu. We don' know the truth, right? hee :)

ASKRIE HISHAMUDDIN said...

Dya Nadiah, biasalah. tapi as a workers pun tak payah la sampai nak bertumbuk-tumbuk terajang semua tu. Kan dah tersebar video macam ni. Kalau diorang boleh handle kemarahan tu takde la sampai jadi macam ni. Dah lah diorang tu just a workers, bukannya CEO pun. Kalau KFC rugi, confirm dorang ni puncanya.

Dya Nadiah said...

Yup, you're true . Kinda feel unmatured to do such that way . Hope that incident never happen again . Chill yaw :D

ASKRIE HISHAMUDDIN said...

Dya Nadiah, hope so lah. Tak sanggup nak tengok Malaysians macam ni. Dah la tersebar kat youtube. Worldwide kot. Negara jiran seronok sangatlah bila tengok video macam ni tersebar kat youtube :(

Dya Nadiah said...

I hope so. Hmm, sebenarnya bila tengok semula, rasa cam racist lah, hehe .

Askrie Hishamuddin said...

Dya Nadiah, tahu takpe. Sebab kalau bangsa lain tegur sikit je mula nak mengamuk tak tentu pasal.

Dya Nadiah said...

Let be cool. hehe. waiting for your next entry . Take care have a great day :)

Askrie Hishamuddin said...

Dya Nadiah, thanks :) appreciate it! same goes to you too!

RAHSIA said...

Herm , rasanya aku tak setuju kalau nak boikot KFC sebab kita tak ada di situ. Kita tak tahu cerita sebenar. Kenapa nak kata "Kalau melayu tetap melayu"? So semua melayu mcm tu?

Kadang2 x fhm kenapa sorang buat salah nak salah semua. Salahkan bangsa sendiri. Kita tak tahu cerita sebenar . Customer always king tapi dia tetap manusia. ada tahap kesabaran.

Kalau hina agama? Customers always a king lagi ke? Macam tu?

Askrie Hishamuddin said...

Rahsia, hina agama? how do you know that customer hina agama? Whatever it is, in business there are two rules yang workers wajib ikut.

Rules 1 : Customers always right

Rules 2: If customers wrong, please refer rules 1.

Ini yang i belajar dalam course business (marketing). Kalau tak bersedia untuk berada dalam alran business, bekerja dengan orang, please don't waste ur time untuk bekerja. Buat benda lain. As simple as that.

eqbalzack said...

Salam,
Setuju dengan entry ni. bila bekerja lebih2 lagi yg duduk front desk/cashier ni, jgn letakkan emosi yg tak stabil semasa bekerja. kesannya jadilah mcm kes kat KFC ni...
Reputasi company kena jaga juga. hehe

-eqbalzack-

Askrie Hishamuddin said...

Omaigod! macam tak percaya je abg EqbalZack komen entri blog saya. Hehe.. Thanks for coming!