Thursday, October 17, 2013

PANAS India pertikai sembelih lembu di kawasan sekolah!

17 Okt - Lelaki yang bernama Saravanan cuba mempertikaikan mengapa sekolah boleh menyembelih lembu sampai tidak menjaga sensitiviti kaum India.

Saravanan juga bertanya, "Bagaimana jika orang cina menyembelih babi di kawasan sekolah?"

Berani betul mengeluarkan kenyataan sedemikian. Saravanan ni dah lupa agaknya Islam agama rasmi di Malaysia.


Perkara seperti ini pernah berlaku di sebuah sekolah methodist. Semua guru islam buat ibadah Qurban di kawasan sekolah. Selepas habis aktiviti Qurban, esoknya datang ibu bapa (India) yang tak puas hati dan buat aduan ke pengetua, PPD dan Jabatan Pelajaran Negeri.

Kesannya sampai ke hari ini guru-guru tidak dibenarkan melakukan ibadah Qurban di sekolah dengan alasan nak jaga sensitiviti kaum.

sumber:  http://mymedialab.blogspot.com/2013/10/india-pertikai-mengapa-sembelih-lembu.html#

1 comment:

Anonymous said...

apakah agama selain islam berhak mempertikai perlaksanaan ibadah islam dalam negara yang agama rasminya adalah agama islam?
harap bukan islam jangan berlebihan dengan kebebasan bersuara yang diberi hingga besar kepala mempertikai ibadah islam.ingat.agama rasmi malaysia ialah islam.disetiap jabatan atau prasarana kerajaan berhak dilakukan ibadah islam.dan dilarang bagi agama lain kecuali ditempat yang telah diberi izin olih kerajaan malaysia untuk acara agama mereka.
lembu kambing ayam bolih disembelih disekolah.masjid.surau.balairaya,
babi hanya bolih disembelih ditempat yang telah diberi lesen olih kerajaan malaysia.