Thursday, January 6, 2011

Persamaan antara manusia dengan binatang

Firman Allah Ta'ala Surah Al-Tin ayat 4-6.......

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (Neraka), kecuali orang-orang yang berIman dan mengerjakan amal soleh; maka mereka pahala tidak putus-putus."

- Termizi & Muslim -

Apakah perbezaan paling ketara dan diakui oleh Tuhan? Perbezaan itu ialah tidak lain dan tidak bukan terletak kepada akal (Nur Muhammad). Kerana manusia mempunyai akal itulah menyebabkan manusia itu lebih mulia daripada makhluk lain. Makhluk lain tidak mempunyai akal untuk mereka berfikir dan mereka sesuatu. Mereka tidak mempunyai akal maka mereka tidak ada undang-undang khas untuk diri mereka. Mereka juga tidak mempunyai syariat untuk berhubung dengan PenciptaNya seperti mana manusia lakukan.

Sabda Rasulullah S.A.W........

"Yang membezakan manusia dengan makhluk lain ialah akal."

Jelas, beza manusia dengan binatang adalah akal. Jadi, aku nak korang semua tengok kedua-dua video dibawah ni. Persamaan antara manusia yang tidak berakal dengan binatang.


video
video satu

Sabar, sabar, tengok video dua pulak!

video
video dua

Dah puas tengok??? kan kan? betul tak? sama kan orang yang tidak berakal dengan binatang? Kesian, dah elok-elok Tuhan ciptakan manusia tu sebaik-baik kejadian, dia samakan taraf dia dengan binatang. Yang paling kesian tu pulak sebab diorang tu Melayu, Islam. Dunia dunia. Istighfar. Nauzubillahminzalik



9 comments:

ohcerita.com said...

video atas tu dah tak perlu tunjuk kot..geli je

lavender harum wangi said...

omg~!! sama sejibik~!! kesian mereka yg di atas.. semoga dpt hidayah ALLAH~ :)

NURUL NADIA ROSLAN said...

OMG. Seriously. sangat memalukan. tepi jalan, depan orang ramai plak tu. hmm :(

Askrie Hishamuddin said...

@ohcerita.com : HAHAHA. kalau ikutkan mmg malas nak letak pn, tapi sebab nak bagi orang nampak dengan lebih clear apa persamaan orang yang bodoh dengan binatang. that's y letak jugak tu.

@lavender : kann? insyaAllah. sama-samalah kita doakan. dan mintak jauh la kt kita kan.

Askrie Hishamuddin said...

@nurul nadia: tulah pasal. sama je dengan binatang tu, tepi jalan, depan orang ramai. nak salahkan siapa pun tak tahu kan? sama je binatang dengan manusia bodoh.

Nur said...

hhhahha...memang patut pon disamakan..tarak akal namanya tuh..hahaha...
ape nak jadila skunk nih..(menggeleng kepala)

Askrie Hishamuddin said...

tau tak pe. otak lembu! HAHA.

imaa lova :) said...

hmm memang memalukn. berpade lah nak couple ni. ee. bodoh nya deme =="

Askrie Hishamuddin said...

@imaa lova, betul tu!