Thursday, July 12, 2012

Tips mendapatkan traffic blog tinggi!

Assalamualaikum!

Berikutan dengan entri sebelum ini, ramai blogger yang mintak aku tulis tips untuk dapatkan traffic blog tinggi, tips untuk dapatkan income daripada nuffnang, blablabla. Terus-terang, aku rasa aku memang tak berapa layak sangat nak tulis pasal tips-tips ni. Aku punya income pun tak banyak macam blogger-blogger lain. sob2.

Tapi, apa yang aku tahu sebelum nak dapatkan income daripada nuffnang, korang kena pastikan dulu traffic blog korang tinggi. Sebab kalau traffic blog korang tak banyak/tinggi, maka advertisers tak berminat nak advertise kat blog korang. (betulkan kalau aku salah)

Kalau nak ikutkan cara aku dapatkan traffic blog tinggi, senang je. First thing yang korang kena buat ialah rajin promote blog korang. Especially, blogger-blogger macam aku ni yang tak femes. Lepas publish je entri kat blog, terus promote link kat facebook. Once korang punya link kat facebook keluar kat newsfeed aku yakin mesti ramai yang berminat untuk membaca. Well, Malaysian kan suka sangat jaga tepi kain orang atau dalam bahasa modennya dipanggil stalker. haha. Kalau ada fan page lagi bagus. Sekali-sekali bajet retis apa salahnya kan haha.

Selain dari facebook, twitter, korang jugak boleh ping blog korang di busuk.org dan innit.nuffnang (bagi membership status glitterati sahaja). Kalau korang nak tahu, setakat ini busuk.org dan jugak innit.nuffnang adalah antara penyumbang referrals terbanyak blog aku.

Betapa bangganya daku, apabila melihat entri sebelum ni adalah merupakan entri paling fofular dalam innit.nuffnang *lap air mata, tanda terharu.

Tapi, selalunya blog peribadi atau personal macam aku ni memang susah sikit nak dapatkan traffic tinggi unless kalau blog kita memang betul-betul femes. Maka tak hairanlah kalau tiap hari traffic tinggi walaupun sebulan kau tak update blog still boleh dapat 10,000 unique visitors dalam sehari. Mampu? *sigh.

Selain daripada ping blog, promote blog, korang jugak kena pandai bermain dengan SEO atau Search Engine Optimization. Senang je nak main dengan SEO ni sebenarnya. Tips yang aku boleh bagi ialah korang kena sentiasa peka dengan current issues negara kita especially.

Antara entri yang mesra SEO yang berjaya mendapat perhatian ramai *chewah* dalam blog aku ni ialah Tanda-tanda kematian arwah Yasmin Hunwick, Dulu Adinda Evans sekarang Natasya Loffa pula, Tips mengelakkan mengantuk dalam kelas, dan banyak lagi. Entri-entri ni sampai sekarang masih ada ramai pembaca. Cuba korang google sekarang dan taip Yasmin Hunwick, Natasya Loffa, tips mengelakkan mengantuk dalam kelas dan tengok blog siapa yang berada di tangga teratas? haha. *berlagak*


Okay, aku rasa entri ni dah cukup panjang kot. Tetiba syok sendiri pulak menulis padahal mula-mula tadi rasa tak layak la blablabla tapi entri panjang lebar gila. *annoying kan?*

Sebenarnya ada banyak lagi tips yang aku nak kongsikan dengan korang. Disebabkan entri ni terlalu panjang maka kita jumpa dalam entri akan datang pulak. TO BE CONTINUED...

29 comments:

Mohd Hazim said...

boleh share lak....aq dulu up sebab arwah jasmin gak

NAL said...

tq for share..

Askrie Hishamuddin said...

Mohd Hazim - :)

Askrie Hishamuddin said...

Nal - ur most welcome

Pecinta pink^^ said...

innit nuffnang masih tak paham walau guna nuffnang..err

Unknown said...

betul tu.. blog personal memang susah betul nak dapat traffic.. sebab tu kena pandai main SEO, dan kadang2 kena juga terbitkan entri2 tentang isu semasa

Qashmere said...

Hahaha...kelakar lah baca blog Askrie ni...Best lah baca blog ni, nak follow lah!!.

Tips ni sangat hebat. Macamana nak ping dekat busuk.org? Tak reti..

Mummy Akmar pon blogger baru..singgah2 lah blog saya di Blog Queen of the Castle

Nanti follow blog Mummy yer

Nyue said...

tq 4 share :)

Matthew said...

Macam mana ping blog di busuk.org dan innit.nuffnang?

Askrie Hishamuddin said...

Pencinta pink - senang je nak ping blog kat innit nuffnang tu :)

Askrie Hishamuddin said...

Boni JJL3 - hehe :) agreed!

Askrie Hishamuddin said...

Mummy Akmar - hehe.ye ke? sense of humor katanya. haha. senang je nak ping blog kat busuk.org. nanti i will update for the next entry insyaallah :)

Askrie Hishamuddin said...

Nye - ur most welcome :)

Askrie Hishamuddin said...

MATT - Insyaallah, i will update for the next entry :)

Admin said...

As-Salam.
Actually, untuk Nuffnang, dia tak tgk sangat trafik untuk BE, tapi mesti kena maintain, tak tinggi tak turun ... kecualilah nak dapatkan Advertorial, untuk Advertorial Nuffnang, kebanyakkan blogger yang dah dapat berkata, utk dapatkan Advertorial, trafik kena tinggi .. mesti lebih dari 2K UV sehari, bukan pageviews yer ..tapi Unique Visitors, dan blog pula mesti pernah bercerita pasal produk mereka sebelum ini. Paling tidak, pernah membeli produk mereka dan berkata sesuatu mengenainya.

Untuk pengiklanan seperti Adsense, Admax, dua-dua sangat pentingkan trafik jika mahu pendapatan lumayan.

Ok, semua ini HH dah ceritakan di blog www.hasrulhassan.com

Terima kasih.

Askrie Hishamuddin said...

Hasrul Hassan - thanks for the info :)

Nanatron said...

okay la...nk try ping busuk. bab seo tu detailkn lg bley? thnkss...!

Askrie Hishamuddin said...

nana tron - seo tu ek? nanti i will update for the next entry :)

jal said...

thanks for sharing, btw jal dah lama follow sini

Askrie Hishamuddin said...

jal - really? tak tahu la pulak. btw, thanks :)

sohoque said...

good info

Askrie Hishamuddin said...

thanks sohoque

Unknown said...

thanks for sharing...hehe..=)

MOHAMMAD said...

thanks for sharing...
visit my website http://bit.ly/ihsTRO

Anonymous said...

terima kasih nih , saya coba sarannya

Unknown said...

Menarik dan informative jugak blog ko nih...
Tumpang lalu dek non...
By supewumen.blogspot.com

Ngehngehngeh

Unknown said...

good info..terbaek..

Duta said...

thanks buat share nya menginspirasi

Rina said...

saya mau coba juga daftar di kedua situs diatas, semoga bisa memberikan sumbangan trafik bagi blog saya nantinya
nice share