Saturday, April 7, 2012

Rindu arwah ayah!

Assalamualaikum!

Masuk bulan ni, dah hampir 3 bulan arwah ayah meninggalkan kami sekeluarga. Makin lama dia pergi, makin terasa kehilangan. Bayangkan, rumah aku sekarang dah tak semeriah macam dulu lagi. Kalau arwah ayah ada, memang riuh dibuatnya. Arwah ayah memang seorang yang periang, riuh-rendah. Tak pernah sunyi rumah ni. Tapi, bila dia dah tak ada, rumah aku memang terasa sunyi. Memang agak terasa sunyi.

Arwah ayah memang seorang yang kuat membebel. Kalau bangun lewat sikit, (I mean bangun tidur pukul 2 petang) memang kena bebel. Dulu memang aku paling tak suka bila arwah ayah mula bukak mulut. Start je dia bukak mulut, aku terus keluar rumah. Tapi sekarang, benda itulah sebenarnya yang paling aku rindu. Dah takde siapa yang nak membebel kat rumah. Memang terasa sunyi dibuatnya.

Arwah ayah memang sangat disenangi dengan kawan-kawan aku, kawan-kawan adik aku, kawan-kawan emak aku. Semua orang dia tegur. Semua orang dia rapat. Aku masih ingat lagi masa arwah ayah pergi (meninggal dunia) memang tak putus-putus orang datang ziarah arwah ayah sebelum dikebumikan even though hari tersebut adalah hari bekerja. Ada yang balik kerja awal semata-mata nak memberi penghormatan terakhir dekat arwah. I think it's not too late to say thanks a lot for those yang datang ziarah on that day. Thank you so much.

24.4.2012 ni adalah merupakan tarikh ulang tahun kelahiran arwah ayah. Kalau dia ada pasti kitorang semua akan menyambutnya bersama-sama dan umur arwah ayah tahun ni akan mencecah umur 52 tahun.

Nampaknya sekarang aku hanya boleh berjumpa arwah dalam mimpi je. Kalau boleh aku tak nak hidup dalam dunia realiti ni. Aku nak sentiasa bersama arwah ayah dalam mimpi je. Tapi nak buat macam mana. Yang pergi biarkan mereka pergi. Aku yang masih hidup ni kena teruskan kehidupan. Alhamdulillah, sekarang ni family aku pun dah boleh terima ketiadaan ayah.

Sebelum aku mengakhiri entri ini, aku nak nasihat dekat korang semua yang masih mempunyai ibu-bapa, jaga diorang elok-elok, sentiasa patuh cakap diorang, jangan sesekali meninggikan suara dengan diorang. Berbaktilah dekat diorang sementara diorang masih hidup ni. Jangan sesekali abaikan diorang. Nanti diorang dah takde nak sesal pun tak guna dah. Setiap yang hidup pasti akan mati, tapi setiap kenangan dan memori tak akan pernah mati dalam ingatan.

Ya Allah, kau rahmatilah roh arwah ayah aku. Sampaikan Al-fatihah aku kepadanya Ya Allah. AL-FATIHAH.

Sekian.Bye!

No comments: