Tuesday, May 10, 2011

Rahsia untuk kekal lama dalam berblogging

sumber : google images


Blog bertujuan untuk berkongsi cerita, berkongsi pendapat, serta berkongsi maklumat kepada pembaca. Bukannya untuk mengejar follower, mengejar populariti, serta mengejar income daripada syarikat pengiklanan.


Mula-mula kena betulkan niat dulu. Kenapa korang berblog. Sebab itulah korang boleh kekal lama dalam blog tanpa ada rasa nak berhenti menulis blog atau sebagainya. Kadang-kadang aku pelik jugak dengan sikap sesetengah blogger yang baru menulis beberapa entry terus rasa nak berhenti daripada menulis blog. Puncanya, sebab tak dapat ramai follower, sebab kecewa income tak dapat-dapat, sebab trafiic blog sedikit dan sebagainya.

Kalau niat kita berblog untuk berkongsi cerita, berkongsi pendapat serta berkongsi maklumat tak akan ada punya rasa nak berhenti berblog sebab kita akan rasa enjoy serta puas bila kita dapat berkongsi segala maklumat dengan pembaca. Kenapa terlalu nak mengejar follower, traffic dan sebagainya. Tak menguntungkan pun.

Kesimpulannya, untuk kekal lama dalam dunia blog sila betulkan niat korang dahulu. Apakah tujuan utama korang menulis blog? Kalau menulis blog hanya untuk kejar follower, traffic, income serta populariti percayalah korang tak akan kekal lama kat dalam dunia blog ini. Fikir-fikirkanlah!

p/s: Sentiasa berpegang dengan quotes ini "When you put your passion in it and love what you are writing , the money will come to you. Tapi, if you blog for money and you didn’t get it, you will get frustrated + feel demotivated." (Eyriqazz, 2011)


21 comments:

Anonymous said...

bhahahahaha..
tapi jgn salah maklumat ye.pasal agama lagi lah..check balik entry yg awek oh awek tu..kau kate tu x langgar batas agame?...simple minded!

Askrie Hishamuddin said...

ade aku kisah?

Anonymous said...

dasar looser.
"ade aku kesah?"
hahahahahhahahahahahaha
sampah lah kau weyh

Anonymous said...

kau mmg tk ksh, kau jahil agame, tp nak tulis mcm2,. sampah..

Askrie Hishamuddin said...

ya, aku memang loser, tapi kau lebih loser dari aku, apasal nak komen guna anonymous? L!

aku hensem tambah kacak said...

sebab aku xde google acc dgn id lah ngok.tu pon nak aku bg tahu ke??
bgsat kinda femes nowdys.bhahahaha

Askrie Hishamuddin said...

so, buat lah google acc dengan id. nak jugak kenal dengan orang yang BAGUS macam kau ni.

aku hensem tambah kacak said...

awww.tenkiu tenkiu.aku mmg BAGUS.kau je yg tak bagus..i malu lah you nak kenal2.you tu HOT.i tak hot.
NERAKA LAGI HOT BHAI BUAT DOSA PELUK2 PEREMPUAN.

askrie hishamuddin sampah dalam longkang said...

hai abg kacak,. you tak nak buat entri peluk2 pompuan lagi ke ? i nak knl jugak cikaro cikaro yang you peluk tu, mane taw,. kot jumpe kat lorong haji taib ke kan,. you tgh langgan,. aww <3

insancomelkalahkau. said...

ramainya antiiiii ko.
nak join.
haha.tulaa.
laen kali,buat something tu,pk jauh sikit ye bang.
jgn jadi offended dgn kami yang anti ko ni.,sbb nanti terserlah kesempitan minda ko.
make peaceee derrr!

ASS hishamuddin. said...

tahu takpe, kau ni la,. jgn la bajet hebat sgt,. kau tu bukan insan kamil, kau tu takat sembang kedai kopi je boleh la nk gebang2,. kui3. jgn marah ye bang. aww <3

ASSri Hisapmuddin said...

eh ? dah hilang ye bang ?? pg mane nih ? owww,. pegi peluk pompuan ehh, wa. baik gilew, jgn la peluk je,. bagi la die bunting sikit,. aku tgk kwn2 kau tu, ade hrpn nak bunting. kui3. kau la bapak eh ye tak :P

Askrie Hishamuddin said...

Sorry la weh, aku tak layan komen-komen anonymous macam kau ni. Kau yang sampah sebenarnya. One more things, kau memang lebih siap main nama bapak aku lagi! Mak bapak kau tak ajar kau hormat orang ke? Kau boleh pergi mampus!

insancomelkalahkau. said...

ko pun tak hormat name y bapak ko bagi.kot ko hormat,ko tak ubah name ko tu.ke,mmg name ko dlm ic begitu?

Askrie Hishamuddin said...

memang nama aku askrie. What is yor problem? Tolonglah buat page Anti Askrie Hishamuddin. Daripada kau duk gebang sini buat naik traffic blog aku je.

insancomelkalahkau. said...

hihihihi.nice lah name awak bang.
but,anyhow.
sorry lah bang.i tak maen gebang2 sume ni derr.
demand lak ko suh org wat page anti ko.nak capub lettuwwww.
sentaphatimaknakkk.
btw.untunglah traffic ko naik,maknanya blog ko ni MEMANG SANGAT MENARIK.
kthanxbaiii bang~

aku hensem tambah kacak said...

tak sampai hati lah bang nak buat fan page mcm tu.alahaiii.abang kabut ye bang.panas lettuwwww..aku mmg suke naikkan traffic blog org.TERUTAMA KAU.YG CRIK TRAFFIC DUNIA.AKHIRAT KAU MELAYANG..

insancomelkalahkau. said...

Mohd Asri Hishamuddin.
name kau terpuji.
askrie ? er.ak nak cuba eja dlm jawi pun ak jadi fail.
kbye.
happy blogging dear ASRI.

Sandra Azwan said...

Peliks!!

Sandra Azwan said...

Jangan layan sangat!

sandra gile kat ASSrie said...

alala sandra, u ni suweet la, i rase, u ni mst tiap2 hari duk lap bontot si assrie ni kannn ?? sebab tu la u backup kwn u yg perasan howtt ni.. aww <3