Friday, January 14, 2011

Kutu & Kebaikannya

Kutu? OMG OMG! okay, entry kali ni bukannya aku nak cerita pasal kutu yang melepak kat atas kepala korang tu. But, kalau ada masalah kutu kat atas kepala tu, better you guys pergi klinik berhampiran anda as soon as possible sebelum kutu-kutu tersebut bermaharajalela melalukan hubungan seksual dan melahirkan lebih banyak generasi di atas kepala korang. bahaya tu. Nanti melarat, tergaru sana tergaru sini, kan hodoh kalau orang tengok.

Sebab aku pernah mengalami keadaan sedemikian rupa, oh, da lama dah pun kejadian itu berlaku, i thought it was 10 or 12 years ago. doesn't means that aku ni pengotor orangnya. excuse me, aku ni pembersih okay, just disebabkan aku berkawan dengan orang yang pengotor, tak menjaga kebersihan je. God, now baru aku realize that kenapalah aku ni bodoh sangat kawan dengan dia, grrrr. eh, aku pun dah lupa nama dia. yes, seriously, aku dah lupa nama dia, muka dia pun aku dah tak ingat macam mana. pity him.


Okay, kutu yang dimaksudkan di sini ialah sejenis permainan. emm, i don't know whether it is a game or hobby actually? sebab kutu ni pun seakan-akan saving jugak. Saving is a hobby. i don't know which one word is the best described about kutu ni. But for me, it is more suit kalau dipanggil sebagai a game.

Permainan kutu ni senang sahaja, cuma korang kena ikut step-step bawah ni :

Firstly, kumpul seramai orang yang boleh and make sure that orang yang dikumpul tu adalah merupakan kawan-kawan korang yang boleh korang percayai. bukannya seorang yang suka berhutang, bukannya seorang penyangak dan sebagainya. Senang cerita, orang-orang yang dikumpulkan itu tidak memilik sifat-sifat mazmumah dalam diri diorang. And harus diingatkan jugak bahawa jangan kumpul terlalu ramai orang smpai 10 orang untuk join this game. Cukuplah sekadar 4-5 orang je.

Secondly, korang kena decide berapa ringgit korang nak bermain for a week. When we talk about money, this game sebenarnya takde kena mengena langsung dengan judi okay, permainan ni halal dan hukumnya harus. HAHA. okay, let say, korang dah kumpul 5 orang dan duit yang korang decide untuk diberikan setiap seorang every week ialah rm10 seorang. So that, bila duit tersebut dikumpul seramai 5 orang selama 5 hari, cuba korang tambah, darab, bahagi, tolak semua, seorang akan dapat berapa dalam a week? wow, lumayan bukan?

Then, step seterusnya ialah korang kene cabut undi, let say yang join in this game ialah Abu, Ali, Amin, Ah Chong dan jugak Arrumugam. 1 Malaysia sangat. haha. Okay, setelah dicabut-cabut undi, Abu dapat number 1, Ali number 2, Amin number 3, Ah Chong number 4 and Arrumugam number 5. So that, Abu will be the first person yang akan dapat duit kutu ni, next week pulak giliran Ali yang akan dapat duit kutu dan seterusnya sampai turn Arrumugam.

Tapi harus diingatkan kalau Abu adalah orang yang first dapat duit kutu tu, janganlah pulak in the second week and after tetiba Abu quit. taknak main lagi game ni. Okay, kalau ada orang macam ni yang wujud sewaktu korang bermain kutu ni, haruslah korang kena tumbuk dia beramai-ramai. Kalau boleh ajar dia mengucap sekali, takut waktu sesi tumbuk-menumbuk tu dia kiok atau bahasa yang lebih sopan lagi dia meninggal dunia.

Perkara yang harus korang elakkan semasa bermain kutu ni ialah jangan sesekali postponed duit kutu tersebut. Each week korang perlu ataupun wajib memberikan amount yang telah ditetapkan. It is not fair untuk orang yang dapat duit kutu for that week. Itu je kot.

Okay, kebaikan kalau kita bermain game ini ialah ia dapat mengajar kita betapa pentingnya sikap berjimat-cermat selain daripada kita boleh menabung at the same time. So, permainan kutu ini dapat mengelakkan kita daripada bersikap boros. Selain tu, permainan kutu juga dapat mengajar kita tentang punctuality. Sebab game ini melibatkan masa yang telah ditetapkan untuk membayar duit kepada giliran kawan kita yang akan dapat duit pada minggu tersebut.

More than that, orang yang wajib menyertai game ni ialah students exactly. Yes, kalau korang rasa korang still student, korang wajib bermain game ni, cuma ikut step-step yang telah diajar di atas tadi tu je. Seterusnya, mereka yang bersikap boros, shopaholic serta yang seangkatan dengannya, korang pun wajib bermain game ni. Kurang-kuranglah berbelanja benda yang bukan-bukan. Ya, pesanan ini juga ditujukan kepada tuan punya blog ni. HAHAHA

Baiklah, aku pun ekceli akan bermain permainan kutu ni dengan housemate aku bermula next week! Jadi, marilah sama-sama kita bermain game ni beramai-ramai. Amalkan sikap berjimat-cermat dan menabung.

Yang mana berhasrat nak join MLM tu pulak, lupakan lah, baik korang main game kutu ni daripada korang melabur duit kat MLM tu. Aku tak kata yang MLM tu bagus, cuma aku taknak ramai orang yang akan tertipu dengan taktik-taktik kotor MLM ni. I'm marketing student. aku tahulah taktik-taktik MLM ni. Kalau korang main kutu, korang akan lebih selamat sebab korang akan bermain permainan kutu ni dengan orang-orang yang korang sudah kenal dan rapat. So that, rasa was-was tu tak akan wujud dalam diri korang.

2 comments:

ch!natsu said...

hoho lama gler xmen kutu..
jom sape nak men? ngee~

Askrie Hishamuddin said...

@chitnatsu, haha. tau xpe.ini pun dah berapa tahun x main, baru tetiba teringat nak main dengan housemates starting by next week.