Monday, February 21, 2011

Tips untuk menarik pembaca ke blog

Ada macam-macam cara yang kita boleh buat untuk menarik pembaca supaya membaca blog kita. Jadi, untuk entry kali ini aku cuma nak bagi beberapa tips macam mana nak tarik orang supaya baca blog kita dan sekaligus diorang akan menjadi our blog loyalty.

Baiklah, sebelum itu aku nak bagitahu bahawa tips-tips ini adalah merupakan pendapat peribadi aku sahaja, mungkin korang ada cara korang yang tersendiri untuk menarik perhatian pembaca korang. Masing-masing mempunyai cara tersendiri kan.
It's depends on our creativity.

Tips 1
Korang kena kasi tajuk entry yang meletup bang bang boom serta menarik! Means here, kita kena pandai bermain dengan tajuk yang boleh membuatkan orang terus rasa nak baca. Macam tajuk entry aku sebelum ni, Ignorant Stupid Malay, Suara wanita bukan aurat lah!, Ini Anwar Hadi! dan banyak lagi. Okay, bila pembaca tengok je tajuk yang menarik macam tu, terus diorang akan rasa nak baca. Seriously, it's work!

Tapi, jangan pulak buat tajuk yang takde kena-mengena dengan isi di dalam entry tersebut pulak. Contohnya, tajuk entry korang ialah fasha sandha berbogel, padahal korang cerita pasal Nora Danish pergi Jepun dengan Jejai. Eh, ade kena mengena ke?


Tips 2
Anjurkan contest. Caranya korang boleh anjurkan contest yang menarik dan senang untuk orang join. Just a simple contest. Hadiah yang ditawarkan pulak mestilah lumayan serta menarik. Kalau tak menarik siapa yang nak join kan? Alah, bukannya selalu pun kan korang nak spend duit korang dekat orang lain. Bukan dekat siapa-siapa pun, dekat korang punya pembaca blog jugak.


Tips 3
Kalau korang jenis yang suka berimaginasi, why not korang try buat a short stories yang ada sambungan cerita atau berepisod. Macam drama rantaian lah kiranya. Kalau short stories korang tu menarik, so, pembaca akan jadi tak sabar untuk terus menunggu dan mengikuti setiap episod atau entry korang. Jadi, ramai lah yang akan datang membaca dan loyal dengan blog korang kan.


Tips 4
Perbanyakkan tips. For me, tips is
also one of the things that would attract readers attention to read your blog. It's really work sebab kebanyakkan entry aku yang berkenaan dengan tips, memang mendapat perhatian ramai. Well, banyak tips yang korang boleh kongsikan dengan pembaca sebenarnya. Contohnya, tips make-up, tips belajar, tips menjaga badan and a lot of things.

Tips 5
As usual, kalau korang nak menarik perhatian pembaca korang, korang boleh menulis pasal current issues yang menjadi perbualan ramai. Macam biasa korang kena selalu alert tentang current issues la. Sebab ramai jugak yang suka baca pasal current issues ni. Contohnya, korang boleh tulis current issues pasal politic, hiburan and so on. But, you have to ensure that your articles is a real fact.


Rasanya cukup lah kot. Jadi, selamat mencuba dan semoga berjaya!

4 comments:

antudegil said...

good point and entry there. tapi point yg buat short stories tu yang betul2 tegar dan berbakat je.

Entri Terkini : Terima Kasih Dari Aku Untuk Kamu Wahai Followers

Askrie Hishamuddin said...

@antudegil, thanks! :) betul2, xsemua blogger pandai buat short stories ni. maybe kalau siapa2 yang pandai buat short stories, it's like one bonus to them.

ėŠė€ ė†Œë…„ said...

:: terbaik lar anda punya entry . . smue tips 2 sgt berguna 2 me as a new blogger . . btw, thnx a lot 4 sharing this info . .

Unknown said...

good tipz.. cume 1 jew.. psal competition tuw..
(lydi bukn pndi wat prtndingan.. sndri sertai un xprnah ade bonus nak yeah.. menang..!! :P huhu)
anyway.. thx 4 share .. atleast bantulah skit blogger baru stahun terung ni.. .. :) PEACE