Monday, June 6, 2011

Belajar untuk appreciate hasil kerja orang.


Aku perhatikan kebanyakkan blogger sekarang ini memandang perkara ini secara tidak serius. Aku nak bagi nasihat sikit kat mana-mana blogger yang berbuat demikian, kalau ambil petikan ayat serta quotes dari mana-mana sumber lain which means from secondary sources please give a credit to them. Dari mana korang ambil petikan ayat tersebut. Siapa yang menulis quotes tersebut dan sebagainya.

Sama macam korang buat assignment. Kalau korang ambik sources from internet or books korang wajib letak references kat dalam assignment korang tu. Kalau tak assignment korang akan dicas sebagai plagiarism. Kan semua tu dah diajar. Basics je semua tu.


Tapi, kebanyakkan blogger sekarang tak ambik peduli pun pasal hal ini. Memang benda ni nampak remeh serta leceh, tapi kita perlu hormat pada orang yang menulis petikan serta quotes tersebut. Sekurang-kurangnya nampak betapa kita hargai penulis tersebut. Give them a credit.

Eg: kalau kita boleh bagi standing ovation pada good plot dlm filem2 hebat, kenapa perlu kita meratap pada qada' dan qadar yg tuhan sediakan tersurat? - fynn jamal

Tak susah pun nak appreciate orang. Kalau kita appreciate orang, orang pun akan appreciate kita balik. As simple as that.

2 comments:

Unknown said...

setuju..
kalau rasa tak reti nak appreciate org lain tolong jangan bergantung pada orang lain..
usaha buat sendiri..

Askrie Hishamuddin said...

setuju juga dengan awak!