Sunday, January 23, 2011

Kita wajib memilih sahabat!

Kawan datang dan pergi bersilih ganti tapi sahabat akan sentiasa bersama dengan kita walaupun dalam apa jua keadaan tak kira susah mahupun senang. Wahhh, muqadimah aku dah macam pertandingan pidato di-Raja la pulok. Class kau maria!

Baiklah, orang-orang tua pernah berkata, berkawan biar beribu, bercinta biar satu! Okay, lari tajuk dah. Takmau cerita pasal cinta-cinta ni. Geli bulu ketiak aku! HAHA. Kali ni aku nak bercerita pasal sahabat pulak. Tau tak beza sahabat dan juga kawan? Kalau tak tahu meh sini aku nak meng'explain' sikit.
Kawan bererti orang yang kita berkawan, manakala sahabat pulak adalah orang yang kita bersahabat. HAHAHA. bengang tak bengang tak dengan jawapan bodoh aku tu? Sila campak laptop korang sekarang! tetiba =.=

Aku pun sendiri tak tahu macam mana nak explain tentang kawan dan juga sahabat ni, tapi bagi aku kawan tak perlulah memilih. Kita perlu berkawan dengan semua orang. Tak kira lah buruk mana perangai dia, alim mana perangai dia, selagi kita boleh bersembang dengan dia, selagi kita boleh bergurau dengan dia, kita perlu berkawan dengan dia sebab kawan ni biarlah beribu mahupun berjuta, tak kisah punye.


Tapi, kalau sahabat pulak, kita kena pandai pilih. Wajib untuk kita memilih. Sebab sahabatlah yang akan berada dengan kita waktu kita senang dan juga waktu kita susah. Waktu kita susah, sahabatlah yang akan membantu kita dalam apa jua keadaan begitu jugaklah waktu sahabat kita susah pulak, kita wajib membantu diorang dalam apa jua keadaan. Senang cerita what you give you get back ataupun what goes around comes around. Sahabat jugak tak lari jauh dengan konsep give and take.

Selain daripada itu, sahabatlah yang faham diri kita macam mana. Masalah kita semua kita akan share dengan sahabat kita. Buruk baik kita semua, sahabat kita je yang tahu dan sahabat kita jugak boleh menerima segala kekurangan kita. Bagi aku tiada siapa yang layak menegur aku selain daripada family aku dan jugak sahabat aku. Mereka-mereka ini sahaja yang layak untuk menegur segala kesilapan aku. Sebab diorang je yang tahu aku ni macam mana.


Bagi aku, sahabat aku di dunia dan akhirat aku adalah housemates aku iaitu Hafiz, Ihsan, Fendy, Zaini, Amirul, Fais, Syafiq, Mimi Syafika, Mazni Hasana, Malin Zawahir, Fatin Marzookhy, Fatin Nabila, Wawa Shaida, Kenek, Wani Yunus, Sue, Hanie, Ijoe, Effa Dyana, Wawan, Najmi, Ali, M
elan, Aaina Suzana, Irfan, Syahel, Kecik, Aiman, Ayie, Wan Bonz, Syahid, Fadli Hazwan, Fahizul, Grex, Faiz, Suhaimi. Rasanya itu je la kot senarai sahabat aku yang sentiasa berada bersama dengan aku ketika susah dan senang.

Sorry if aku tak includes nama korang yang lain sebab yes, I have to be bias for this entry sebab aku sangat appreciate dengan diorang yang bergelar sahabat aku. Kalau aku nak cerita satu per satu apa yang diorang dah tolong aku, apa yang diorang dah buat untuk menggembirakan aku memang terlalu banyak. Yang paling penting aku akan ingat semuanya sampai bila-bila.


So, khas untuk korang yang bergelar sahabat aku :



I LOVE YOU!

BEST FRIENDS FOREVER!

2 comments:

Anonymous said...

tapi sekarang ramai bersahabat untuk benefit je ! =)

Askrie Hishamuddin said...

@ferra, sebab tu kita kita pandai memilih. yang nak ambil benefit tu bukan sahabat namanya :)