Thursday, May 26, 2011

Eh, kau ni Islam lagi rupanya?


Assalamualaikum, tak jawab dosa, mati seksa, masuk api neraka, hikhik.
Maklumlah, orang cuma nampak luaran kita je.

Betul lah apa yang orang cakap, orang akan menilai kita melalui melihat dengan siapa kita berkawan. Kalau kita berkawan dengan geng kaki surau, kaki surau lah kita. Kalau kita berkawan dengan geng kaki clubbing, kaki clubbing la kita. Kalau kita berkawan dengan geng penagih, penagih lah kita. Kalau kita berkawan dengan mat rempit, mat rempit lah kita. Tapi, kalau kita berkawan dengan semua orang di atas? Macam mana pulak dengan kita? Orang sekeliling tak akan berhenti daripada menilai orang lain.

Kenapa perlu menilai seseorang itu dengan mata kasar? What you see is what you get. Aku tak rasa quotes tu releven. Sekarang zaman moden, orang pun dah pandai menilai yang mana baik yang mana buruk. Tak semestinya kita berkawan dengan orang bukan Islam, kita akan terus terpesong mengikut ajaran agama kawan kita. Aku ramai kawan yang bukan beragama Islam sejak dari kecil. Tapi, aku tak pernah menjadikan ajaran agama bukan Islam sebagai panduan hidup.

Aku masih tahu mengucap dua kalimah syahadah, aku masih tahu bersembahyang, aku masih tahu berpuasa, aku masih tahu membaca Al-quran. Hidup aku masih berpandukan Al-quran dan Hadith nabi.

Aku pun berkawan dengan geng mat rempit. Tapi, tak pernah walaupun sekali aku join kegiatan lumba haram. Aku berkawan jugak dengan penagih. Tapi, aku tak pernah sentuh drugs. Aku berkawan dengan semua orang. Tapi kenapa masih ada orang judge a person by looking who are their friends?

Berkawan biar beribu, bercinta biar dengan Allah yang satu. Kita tak layak untuk menilai seseorang itu sama ada dia msih Islam, sama ada dia adalah ahli neraka dan sebagainya. Mana tahu, hari ini dia gemar minum arak, hisap dadah, tapi esok dia taubat nasuha? Mana tahu pulak selama hari ini dia tak pernah meninggalkan solat, imam masjid, tapi esok dia melakukan maksiat?

Dunia ni sentiasa berputar. Syaitan sentiasa berusaha menyesatkan manusia. Jangan ingat kita ni bagus taat kepada perintah Allah, kita tak akan terlepas melakukan dosa. Jangan ingat orang yang selalu meninggalkan perintah Allah, tidak ada ruang untuk bertaubat kepada Dia dan terus bergelumang dengan dosa.

Kita manusia biasa. Tak selamanya kita di atas. Air pun ada pasang dan surutnya. Ingat, jangan terlalu suka menilai seseorang dari segi luaran sahaja.

12 comments:

hazaikazulkafli said...

betul..

Askrie Hishamuddin said...

mr. rilek, thanks

kodokecik, hehe

Anis Anwary :) said...

fuck org yang menilai org dari luaran..fuckkkk

Askrie Hishamuddin said...

yeaahhh, fuck! haha

peNulis SeNjA said...

ntah org zaman kang ni ... rupe burok dipandang burok .. rupe elok dipandang elok itu lah lumrah dunia .. alahaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiii

:p

Askrie Hishamuddin said...

hahaha. tau takpe.. :(

Mysara Ab Rahman said...

betul..
manusia dikurniakan akal utk berfkir..
thu bezakan mana yg bek n buruk..
xkn la pe yg org wt sume kte nk ikut...

Askrie Hishamuddin said...

mysara, tau takpe, tapi nk buat cmne, fixed minded :(

SJ said...

yups!setuju sesanat.. =)

Askrie Hishamuddin said...

si gemok, hehe :) sanat? haha

Lee Yna said...

"Ignore those who talk behind your back, it simply means that you are two steps ahead =)"

"Judging a person does not define who they are, it defines who you are."

"We're all so worried that people are watching and judging us, but in reality, they're too busy worrying about the same thing."

quote paling best~

"People who hate you are just confused admirers...they cant figure out the reason why everyone loves you ;)"

all quotes from addicted2success.com

Askrie Hishamuddin said...

Lee Yna, thanks for those quotes! TERBAEK!