Wednesday, February 16, 2011

Suara wanita bukan aurat lah.

Assalamualaikum... sebelum aku mulakan entry pada kali ini terlebih dahulu aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Maulidur Rasul kepada semua umat Islam. Masih belum terlambat kan? Meskipun ada pendapat-pendapat ulama' yang bercanggah tentang tarikh lahir sebenar Nabi Muhammad s.a.w rasul junjungan kita, tapi sekurang-kurangnya kita memperingati baginda. Wallahulam.

Baiklah, untuk entry kali ni aku cuma nak kongsikan dengan korang tentang aurat wanita. But before that, kenapa tiba-tiba aku terdetik hati nak tulis pasal ni?

Okay, bersempena dengan Maulidur Rasul ni kita kan kena perbanyakkan selawat ke atas rasul junjungan kita, jadi aku pun bukak youtube dan search selawat and I found this video from Dato' Siti Nurhaliza.



Okay, antara komen yang diterima melalui video ini ialah :


Bila aku baca komen yang melulu daripada gayahs, I was like what? Haram tetap haram? Kalau macam tu, perempuan haram membaca selawat la? Perempuan haram membaca Al-Quran la? Wanita haram menyampaikan ceramah la? Okay, aku boleh classified gayahs ni sebagai ignorant person.

Well gayahs, you know what, kau dah bukak aib kau sendiri dengan cara memperbodohkan diri sendiri dengan komen kau. Sebelum komen sesuatu benda, kenapa tak google dulu. Kalau type kat google search engine pasal suara aurat perempuan tu, belambak kot keluar


See, aku sendiri search pasal suara aurat wanita and this is the result from google search engine. A lot of article yang kau boleh refer from google.

Okay, berbalik pada topik asal, tentang suara aurat wanita. Aku ambil contoh pada zaman Rasulullah s.a.w.. Sedangkan Rasulullah s.a.w sendiri mengizinkan dua budak wanita menyanyi di rumah baginda. Rasulullah s.a.w jugak pernah mendengar nyanyian seorang wanita yang bernazar untuk memukul rebana dan bernyanyi di hadapan Rasulullah. Baiklah, kalau lah suara wanita itu aurat dan haram seperti yang dinyatakan oleh gayahs tadi, Rasulullah s.a.w pastinya tidak akan membiarkan wanita tersebut menyanyi kan?

Cumanya, yang menjadikan suara wanita itu aurat dan haram ialah apabila wanita bersuara manja, merayu, mendayu atau keluhan yang dapat menimbulkan keinginan kaum lelaki untuk berbuat jahat, serong dan perbuatan dosa besar yang lainnya terhadap wanita tersebut.

But in this case, (Siti Nurhaliza-Selawat) aku tak nampak langsung yang Dato' Siti menyampaikan selawat dengan suara manja, merayu and whatsoever yang akan menyebabkan lelaki mempunyai niat jahat terhadap Dato' Siti. Kalau ade, sila nyatakan di ruangan komen. Wallahualam

For more information, you can refer to this article : http://konsultasi.wordpress.com/2007/01/18/apakah-suara-wanita-aurat/

p/s : Perbanyakkan membaca buku-buku Ilmiah.

14 comments:

Cik Yana said...

Cik Yana kadang-kadang memang tak kan komen pasal benda-benda yang menyentuh soal hukum hakam agama. Sebab ilmu tak cukup lagi dan tak layak nak berbahas. Hee~ by the way, ada info berguna dalam entry ni :)

Askrie Hishamuddin said...

@cik yana, memang la, tapi this kind of topics memang selalu kita dengar kan. dalam hadis pun da terang-terang bagitahu. that's why i said, kita kena banyakkan membaca buku ilmiah. :)

Ahyad said...

Saya setuju dengan penulis =)
tapi berkenaan dengan 2 orang yang nyanyi di hadapan Rasulullah S.A.W saya cadangkan kita sama-sama baca artikel UZAR..

http://www.zaharuddin.net/lelaki-&-wanita/495-bolehkah-wanita-berdakwah-dengan-nashid.html

Askrie Hishamuddin said...

@ahyad, terima kasih atas artikel tersebut.

Nazim Nasri said...

kalau tulis entry pun jangan boom orang tau bro :D

kadang2 kalau kita nak bg feedback atas komen org lain, then org baca penulisan kita yg menghentam org tu. takut orang tak suka cara kita tulis :)

sy tahu sy bukanlah baik sgt nk ckp mcm ni, atlest menegur dgn cara yg berhemah.

Salam Maulidur rasul, maaf kalau ada salah silap :)

Askrie Hishamuddin said...

@nazim, it's okay, btw, kalau you nak tahu, inilah cara saya nk kasi bukak mata org sekeliling. zaman sekarang ni kalau tegur berlapik xde spe nak dengar

didi notti said...

betol jgkk ape kata awk...kdg2 utk tego mende2 cmni...kena laa tgk dlu..ckup x ilmu di dada..

Askrie Hishamuddin said...

@cici, kan i dah kasi reference tu, terpulanglah kalau nak refer ke tak. kalau orang yang suka mencari ilmu, die akan refer, kalau orang yang ignorant, die akan ignore je la. as simple as that

Dzu Aamal said...

suara wanita mmg aurat.. tapi ada masa nye dy jadi aurat.. bila cakap dgn laki tak boleyh manje2,da dikira aurat.. bila kiter nak berselawat, tu dikira boleyh.. :)

Askrie Hishamuddin said...

@cik ladies, betul tu. but in this case, kita tak boleh ckp yang haram tetap haram. haram kah siti baca selawat?

Admin said...

Salam ...
uh ramai ehh ustazah dan ustaz .. hehehe... takpelah .. boleh je berkongsi ilmu. Tapi alangkah baiknya jika bertanya pada tok guru yang berilmu. Baca buku pun tanpa guru tak boleh .. sama gak la mcm baca blog ... kena ada guru. Sebab antara keduanya akan ada unsur dan makhluk ketiga. :)

Mekasih.

Askrie Hishamuddin said...

@hasrul, in this case, i have refer to my ustaz dah pun before i update this entry. its depend to you to accept or not.

Fara Farhana ™ said...

islam tu mudah.kalau nak menegur tu, biarlah dengan cara yang baik kan.


:)

Askrie Hishamuddin said...

@fara farhana, siapa yang u maksudkan.