Monday, January 31, 2011

8 Kelebihan berblogging!!!

Kebanyakan orang tak tahu melalui blog banyak kelebihan yang kita boleh dapat. Tak nak merepek panjang-panjang, jom baca hujah-hujah aku di bawah

1. Berkongsi pendapat.
Melalui blog, kita dapat meluahkan serta mengutarakan pendapat-pendapat kita kepada pembaca. Contohnya, di dalam blog ini aku telah pun berkongsi pendapat aku tentang ciri-ciri perokok tegar, ciri-ciri lelaki pilihan wanita, readers loyalty dan sebagainya. Selain daripada itu, aku berkongsi pendapat aku tentang persembahan Stacy di AJL25, review filem Khurafat dan sebagainya.

2. Berkongsi tips
Sejak kebelakangan ini, nampaknya aku banyak berkongsi tips-tips kepada pembaca aku. Chewahhh, macam ramai je pembaca setia aku kan? Kau hada? Contoh tips-tips yang setakat ini aku telah berkongsi dengan pembaca aku ialah 8 tips bagi mereka yang susah untuk tidur, 8 tips menghilangkan rasa mengantuk di dalam kelas, dan 8 tips menulis blog dengan baik. Jadi, pembaca akan rasa terhibur dengan tips-tips yang kita kongsi di blog.

3. Aktiviti masa lapang
Daripada asyik berhibur tak tentu hala, join mat rempit, black metal dan sebagainya, lebih baik kita mengisi masa lapang kita dengan menulis blog. Apabila kita menulis blog, kita akan dapat rasakan sesuatu yang berharga apabila penulisan kita dihargai oleh orang lain. Tipulah kalau aku tak rasa bangga sikitpun apabila dapat pujian daripada kawan-kawan aku kan. Walaupun aku sedar yang blog aku ni taklah sehebat Hanis Zalikha, Ben Ashaari, Irine, Fatin Liyana dan sebagainya namun apabila dapat pujian daripada orang lain sedikit sebanyak aku rasa bersemangat untuk menulis. Chewahhh =.=

4. Dapat pahala
Betul ke dengan hanya menulis blog kita boleh dapat pahala? Betul, insyaAllah. Kalau kita menulis tentang kebesaran Allah, kita melakukan amar makruf nahi mungkar, kita tidak menjatuhkan aib orang di dalam blog, nescaya Allah akan memberi ganjaran pahala kepada kita. Tapi janganlah pulak tahu bagi nasihat kat dalam blog je, kat dalam blog dialah ustaz, dialah ustazah, tapi kat dunia realiti, arak pun minum, pil pun telan. Tak boleh macam tu. Sembahyang pun kena jugak. Jangan disebabkan terlampau taksub dengan blog, sembahyang entah ke mana. Ingat sembahyang itu tiang agama.

5. Income
Ini adalah merupakan kelebihan berblogging yang paling aku suka. HEHE=.= Setakat ini aku baru berjaya mengumpul RM*** dalam nuffnang. Eh, mana boleh bagitahu kat sini. Bahaya. HAHA. Daripada aku menghabiskan masa layan facebook yang kadang-kadang aku rasa tak mendatangkan apa-apa faedah pun sebenarnya, lebih baiklah aku menulis blog.

6. Berkongsi pengalaman
Kalau kita baca blog-blog seperti Hanis Zalikha, Irine, Fatin Liyana dan sebagainya, diorang banyak menceritakan tentang pengalaman diorang bercinta, belajar, melancong dan sebagainya yang sekaligus membuatkan aku rasa jeles dan tak nak baca blog diorang lagi dah. Tapi apakan daya, disebabkan blog diorang ni terlalu bagus untuk dibaca jadi aku terpaksa baca jugaklah.

7. Release tension pembaca
Okay, ini jugak antara kelebihan berblogging sebenarnya. Kalau korang ada selitkan sense of humor (sila rujuk di sini) di dalam blog korang, pastinya pembaca akan suka membaca blog kita.

8. Popular
Okay, points yang kelapan ni sedikit menjengkelkan. Tapi, apa boleh buat. Sebab aku tak de points dah nak tulis. HAHA. Okay, kelebihan kalau blog korang bagus, sekaligus populariti akan meningkat naik.

Okay, sebenarnya banyak lagi kelebihan yang kita boleh dapat melalui berblogging ni. Tapi, cukuplah setakat ini sahaja entry aku pada kali ini. Menulis panjang-panjang pun tak ada gunanya jugak kalau korang tak baca. HAHA =.=

p/s :Terima kasih for those yang memberikan ucapan takziah & memberikan kata semangat kepada aku & family. Aku akan tabah. Setiap yang hidup pastinya akan mati. Al-Fatihah kepada Allahyarmah opah tercinta.

6 comments:

FARHANA said...

ye..i love my blog..blogwalking juga fun!

Askrie Hishamuddin said...

@cerita-gadis-ini, mee too! hikhik

Anonymous said...

berblog...my hobby!!

Farah Nuranis said...

terima kasih bg tips2 tu...maklumlah saya budak baru belajar...btul sgt tu dari layan fb baik berblog....dapat meluahkan segala rasa yang terpendam.....

Askrie Hishamuddin said...

@bukankosong, my passion!!! haha

@insan biasa, really? yeaahh, selamat berblogging!

Qashmere said...

Hahahahah! Akak suke baca blog Askrie!